کد خبر: 1206221
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
حسین فصیحی

طرح صدور گواهینامه یک روزه برای مالکان موتورسیکلت در ۱۲۲ شهرستان از۲۲ استان کشور در حال اجراست. براساس آماری که پلیس اعلام کرده، در حال حاضر ۵/۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که ۸/۶ میلیون راکب آن بدون داشتن گواهینامه رانندگی می‌کنند. بسیاری از راکبان این موتورسیکلت‌ها در کلانشهر‌ها از وسیله نقلیه خود برای امرارمعاش استفاده می‌کنند و با اینکه مدام در معرض سانحه رانندگی قرار دارند، اما به دلیل دشواری‌هایی که برای گرفتن گواهینامه پیش‌رویشان قرار دارد از گرفتن آن امتناع می‌کنند. عمده این افراد از مهارت بالایی در رانندگی برخوردار هستند، اما سواد کافی برای عبور از آزمون کتبی را ندارند برای همین ممکن است ده‌ها بار در این آزمون شرکت کنند، اما موفق نشوند از سد این مرحله عبور کنند، به همین دلیل عطای گرفتن گواهینامه را به لقایش می‌بخشند. زمانبر بودن پروسه کاری، هزینه بالا، کمبود آموزشگاه‌ها یا دشواری دسترسی به این مراکز و مماشات پلیس با متخلفان از دلایل دیگری است که سبب شده این دسته از راکبان به دنبال گرفتن گواهینامه نروند. عمده افرادی که فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند موفق به گرفتن گواهینامه خودرو شده‌اند که این مسئله این پرسش را مطرح می‌کند که چرا با وجود سپری کردن آزمون تئوری در گواهینامه خودرو، هنگام گرفتن گواهینامه موتورسیکلت هم باید همان آزمون را بدهند؟
مصایب نداشتن گواهینامه زمانی نمایان می‌شود که راکب در جریان حادثه رانندگی متوقف شود، از جمله اینکه در سوانح جرحی و فوتی خسارت‌های بسیاری را هم به او تحمیل می‌شود که در وقوع هر حادثه قانونگذار صراحت لازم را به کار برده است. بنابراین داشتن یا نداشتن گواهینامه هنگام تصادف، به‌خصوص تصادفاتی که منجر به فوت و جراحت می‌شود در صدور حکم بسیار مؤثر است. مثلاً در تصادفات رانندگی بدون گواهینامه منجر به فوت فرد، راننده بدون گواهینامه علاوه بر آنکه متهم به قتل غیرعمد می‌شود، باید پاسخگوی جرم نداشتن گواهینامه هم باشد که با توجه به شرایط به مجازات‌های تصویب شده در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.
در چنین شرایطی پلیس طرح گواهینامه یک روزه را اجرا کرده است. آنگونه که پلیس اعلام کرده، فقط مردان بالای ۱۸ سال که مالک موتورسیکلت هستند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند. شرط مالکیت وسیله نقلیه باعث می‌شود بسیاری از افراد متقاضی دست‌شان به گواهینامه نرسد. از جمله این افراد اعضای خانواده‌هایی هستند که از یک موتورسیکلت استفاده می‌کنند و با وجود اینکه از مهارت‌های لازم رانندگی برخوردارند، اما از قرار گرفتن در این طرح محروم شده‌اند.
افراد متقاضی این طرح ابتدا باید در سایت ایران‌موتور ثبت‌نام کنند. اگر جزو استان‌های مجاز، مرد، سن بالای ۱۸ سال، احراز شماره همراه، احراز تصویر و نشانی ثبت شده‌شان درست باشد موفق به ثبت نام می‌شوند در غیر این صورت برای رفع نواقصی که سایت به آن اشاره کرده است باید به پلیس+‌۱۰ مراجعه کنند. بنابراین افرادی که مدارک درخواستی‌شان کامل باشد، می‌توانند با دنبال کردن روندی که پیش‌روی‌شان قرار دارد، گواهینامه بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار